Att bli bedömd

Känslan av obehag inför att bli bedömd av andra kan vara djup.

Den är ofta grunden till nervositet. Inga titlar eller framgångar kan skydda oss mot känslan av att en annan människa ser ner på eller inte uppskattar oss.

För att komma till rätta med dessa känslor måste vi träna oss i att acceptera att vi inte kan göra alla nöjda. Alla kirurger förlorar patienter på operationsbordet och alla lärare har elever som misslyckas. På samma sätt kommer inte du kunna vinna alla i en publik, stor eller liten. Så är det att vara människa och det är genom att acceptera den mänskligheten som du kan lära dig stå ut med dina negativa känslor lite lättare.

Om du önskar kan du påbörja arbetet på egen hand redan idag. Fundera över följande frågeställningar. Var konkret.

  • Varför är jag orolig? Vad är det egenligen jag tror ska hända?  Är det en realistisk oro?
  • Hur påverkas min röst, min kropp och mina tankar när jag blir nervös?
  • Vilka känslor väcker tanken på att bli bedömd av andra hos mig?

Ta dig tid och känn efter i din kropp.  Var konkret! Skriv gärna ner dina reflektioner och försök finna exakta ord för dina farhågor och reaktionsmönster. Efter nästa framträdande du gör, se till att du får en kort stund för dig själv strax efteråt. Reflektera då över hur du påverkades före och under den pressade situationen. Vilka fysiska reaktioner hade du och vad hände med dina tankar?

Tänk även efter och se om du kan minnas åhörarna. Hur såg de ut? Vad hade de på sig? Fick du ögonkontakt? Hur kändes det? Nästa steg i träningen är att förflytta fokuset från dig själv till omgivningen. För att kunna skapa en känsla av kontakt måste du fokusera på de som lyssnar istället för på dig själv. Träna dig själv i höja uppmärksamheten på saker som sker utanför din egen kropp.